sitemap.xml

مقالات آموزشی و خواندنی از دنیای تکنولوژی، زیبایی و بهداشت، سلامت و....

ترمووود چوبی با قابلیت های معجزه آسا

  • ۱۶:۲۲

 

ترمود چوب

چوب ترمووود از دیرباز به عنوان متریالی ویژه مورد توجه بشر در ساخت و ساز قرار گرفته است. اما نا پایداری و مقاومت پایین آن در برابر رطوبت و حشرات موذی، دغدغه افراد علاقمند به مصالح چوبی بوده است. از این رو بشر در جهت بهبود خواص چوب اقدام نموده است. اصلاح چوب طی فرآیند خاص حرارتی  سبب تولید چوب مقاوم و ماندگاری به نام ترموود می گردد.

ترموود خارق العاده به طور عمده از چوب درختان خاصی چون صنوبر، کاج، زبان گنجشک، راش و گردو تولید می‌شود .کشور فنلاند اولین تولید کننده چوب مقاوم به روش حرارت دهی با ترموود است. اما کشورهایی چون آلمان و کانادا این چوب را با کیفیت چشمگیر تولید می‌کنند.

خواص منحصر بفرد ترموود آن را به پایه ثابت نمای ساختمان، راه پله و نرده چوبی، پارکت و لوازم چوبی مختلف بدل نموده است. محصول مذکور در ایران به عنوان چوب ترمو شناخته می‌شود. تولیدکنندگان ایرانی نیز موفق به تولید چوب ترمو شده اند.

معرفی کامل ترمووود

معادل فارسی ترمووود، چوب حرارت دیده است. ترمو به نوعی چوب خاص که طی فرآیند حرارت دهی با بخار آب دچار تغییرات مثبتی می‌شود، اطلاق می‌گردد. چوب مذکور بدون استفاده از هیچ گونه مواد شیمیایی اصلاح می‌شود و بافت آن در برابر عوامل مخرب مقاوم می‌گردد.

ترموود علاوه بر ساختار مقاوم دارای ظاهری زیبا و منحصر بفرد است. این محصول از چوب درختان مناطقی خاص و طی فرآیندی متفاوت تولید می‌شود. رطوبت این چوب طی فرآیند مذکور تا حد زیادی کاهش می یابد. علت مقاومت بالای آن نیز، کاهش رطوبت و عدم نفوذ رطوبت به بافت داخلی است.

فرآیند تولید ترموود

چوب ترمود

فرآیند تولید ترموود

تولید ترمووود طی فرآیند خاصی به کمک حرارت بالای 100 درجه و بخار آب صورت میگیرد. این پروسه تخصصی طی مراحل زیر انجام می‌شود.

·        گام اول: چوب ها در اندازه های مدنظر برش داده می‌شوند. سپس حرارت آنها در محفظه ای اختصاصی تا 130  درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد. افزایش حرارت چوب در حالت عادی سبب فعل و انفعالات مخرب شیمیایی در ساختار چوب می گردد. بنابراین تولیدکنندگان با استفاده از بخار آب، از ترک برداشتن و تغییر خواص چوب پیشگیری می‌نمایند.

·        گام دوم: در این مرحله دمای چوب ها به 180 الی 210 درجه سانتیگراد می رسد. سپس چوب ها را به منظور خروج شیره و صمغ به مدت چند ساعت در آن دما نگه می‌دارند. به دلیل خروج رطوبت و صمغ چوب در این مرحله، تغییر رنگ محسوسی رخ می‌دهد. در این مرحله نیز به منظور پیشگیری از آتش گرفتن چوب از بخار آب بهره می‌گیرند.

·        گام سوم: مرحله سوم به منظور خاموش کردن و رطوبت دهی چوب انجام می‌شود. پاشیدن آب به روی چوب ها در این مرحله سبب خاموش شدن آنها می‌گردد. سپس رطوبت چوب حدود 4 الی 5 درصد افزایش می‌یابد. محصول نهایی این فرآیند عاری از هرگونه ماده شیمیایی مورد علاقه حشرات موذی می باشد.

انواع چوب ترموود

چوب ترمووود بر اساس فرآیند تولید به دو نوع DوS تقسیم می‌شود. هریک از این نوع چوب با هدف خاصی تا دمای معینی حرارت داده می‌شوند.

چوب ترمو کلاس D: حرف D در این کلاس چوب مخفف Durability به معنای دوام و ماندگاری است. به منظور تولید چوب بادوام، آن را تا دمای 230 درجه سانتیگراد به خوبی حرارت می‌دهند. حرارت بالا سبب  افزایش دوام  چوب ترمو می‌گردد. دوام بالای این چوب، زمینه استفاده از آن در فضای باز و نمای بیرونی ساختمان را فراهم می‌کند.

چوب ترمو کلاس S:  حرف S مخفف لغت  Stability به معنی پایداری است. این گونه چوب تا 180 درجه سانتیگراد حرارت داده می‌شود. مقاومت این چوب از چوب کلاس D کمتر است. ویژگی های این چوب سبب استفاده آن به عنوان کفپوش و تولید دکوراسیون داخلی می‌گردد.

خواص ویژه چوب ترمو

خواص ویژه چوب ترمو

ثبات و پایداری: جذب رطوبت توسط چوب سبب تغییر اندازه آن در فصول مختلف سال و کاهش کیفیت آن می‌گردد. اما ترموود به دلیل فرآیند حرارت دهی، به تعادل رطوبتی می‌رسد. این ویژگی سبب ثبات و ماندگاری بالای چوب و عدم ترک خوردن آن می‌گردد.

مقاوم در برابر گزند حشرات و پوسیدگی: چوب ترمو به دلیل حذف صمغ و زنجیره های قندی، در برابر حشرات موذی و پوسیدگی کاملا مقاوم می‌شود. در واقع این چوب فاقد مواد مغذی مورد علاقه حشرات موذی می باشد.

عایق صوت و برودت: بافت چوب ترمو به گونه ای است که از عبور نویزهای مزاحم جلوگیری می‌کند. این چوب همچنین در برابر برودت و گرما به عنوان مانعی قوی عمل می‌کند.

بافت سبک: چوب ترمو به علت کاهش چشمگیر رطوبت، دارای بافتی سبک و وزن مناسب می باشد.

رنگ پذیری عالی: تغییر بافت چوب بر اثر حرارت بالا سبب رنگ پذیری عالی آن می‌گردد. عدم باز پس دهی و رگه رگه شدن رنگ سبب زیبایی ظاهری آن می‌شود.

ترموود از چوب چه درختانی تهیه می شود؟

برای تولید ترموود به چوب های باکیفیت درختان خاصی نیاز است. در واقع چوب همه درختان مناسب تهیه چوب ترمو نیست. از چوب درختان پهن برگی چون بلوط، صنوبر، زبان گنجشک، راش و گردو چوب ترمو بسیار محکم و باکیفیت به دست می‌آید. چوب درختان سوزنی برگ گونه های خاصی از کاج، سرو و صنوبر نیز برای تولید چوب ترمو مناسب است.

چوب درختان جنگل های سرسبز و پر آب کشورهای اروپایی و استوایی برای تولید ترموود بسیار مناسب است. در واقع منطقه رویش درخت در کیفیت نهایی محصول نیز بسیار موثر است. درختان کشور فنلاند، آلمان و کانادا برای تولید چوب ترمو بسیار مطلوب می باشند.

کاربرد گسترده چوب ترمو

ترموود به دلیل خواص ویژه در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این چوب جایگزین مناسبی برای انواع چوب های مورد استفاده می باشد. برخی از کاربردهای چوب ترمو به شرح ذیل می باشند.

  • نمای بیرونی ساختمان
  • تولید تابلو های بزرگ و کوچک
  • نمای داخلی ساختمان
  • تولید لوازم مورد نیاز در دکوراسیون منزل
  • کفپوش ساختمان
  • راه پله
  • نرده
  • درب و پنجره
  • کمد و کتابخانه
  • سایه بان
  • قرنیز کف و سقف
  • تولید اکسسوری

انتخاب چوب ترموود برای ساخت و ساز و تولید لوازم گوناگون نیازمند تخصص و مهارت است. از این رو مشورت با افراد خبره در این زمینه سبب انتخابی مطلوب خواهد شد. نکته حائز اهمیت در بکارگیری چوب، صرفه جویی در مصرف آن و توجه ویژه به تاثیرات مخرب آن بر محیط زیست است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By canseo.ir Powered by Bayan