sitemap.xml

مقالات آموزشی و خواندنی از دنیای تکنولوژی، زیبایی و بهداشت، سلامت و....

همه چیز راجب دستگاه های بسته بندی

  • ۱۵:۳۰

دستگاه‌های بسته‌بندی به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر صنعت بسته‌بندی، نقش بسیار موثری در تولید، حمل و نقل، نگهداری و مصرف محصولات دارند. از جمله منافع استفاده از انواع ماشین آلات صنعتی و دستگاه بسته بندی می‌توان به کاهش هزینه‌های بسته‌بندی، افزایش کارایی و بهبود کیفیت محصولات اشاره کرد. در این مقاله به بررسی انواع دستگاه‌های بسته‌بندی، فناوری‌های موجود و نکاتی در انتخاب دستگاه مناسب می‌پردازیم.

انواع دستگاه های بسته بندی

دستگاه های بسته بندی شامل ماشین آلات مختلفی از انواع مدل ها و تجهیزات می شوند. در ایران بسیاری از آن ها را با نوع محصول – نوع بسته بندی یا نوع مواد مورد نظر می شناسند. بر فرض مثال:

ماشین آلات و انواع دستگاه پرکن

انواع دستگاه پرکن برای پر کردن کیسه ها، قوطی ها، بطری، کیسه های حجمی یا توزینی و یا تک نفره استفاده می شوند. این نوع دستگاه های بسته بندی بر اساس نوع ماده، نوع محصول، نوع بسته بندی و عملکرد آن قابل تقسیم بندی است. بر فرض مثال دستگاه پرکن پودری شامل مدل های تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک می شود و همچنین شامل مدل های مختلف بسته بندی قوطی، کیسه می شود.

  • دستگاه قوطی پرکن (پودری – گرانولی)
  • دستگاه کیسه پرکن (پودری – گرانولی – حجمی)
  • دستگاه بطری پرکن مایعات غلیظ و رقیق
  • دستگاه ساشه پرکن تک نفره (مایعات – پودر)

دستگاه‌های بسته‌بندی خطی (Inline Packaging Machines)

این دستگاه‌ها به صورت خطی کار می‌کنند و محصولات را به ترتیب از یک سر خط به سر دیگر خط انتقال می‌دهند. دستگاه‌های بسته‌بندی خطی برای بسته‌بندی محصولاتی با سرعت بالا و به صورت اتوماتیک مناسب هستند. مثال‌هایی از این دستگاه‌ها عبارت‌اند از:

  • دستگاه‌های پرکردن و بستن شیشه‌ها
  • دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی
  • دستگاه‌های بسته‌بندی محصولات بهداشتی

دستگاه بسته بندی توزین دار

این نوع دستگاه های بسته بندی بر اساس وزن محصولات مختلف را بسته بندی می کند. انواع مختلف مدل های آن بر اساس نوع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک یا خانگی دسته بندی می شوند. همچنین تعداد توزین ها عامل دیگری برای تقسیم بندی انواع مدل های آن می باشد:

  • دستگاه بسته بندی تک توزین
  • دستگاه های بسته بندی چهار توزین
  • ۱۰ توزین – ۸ توزین – ۶ توزین و…

دستگاه‌های بسته‌بندی دورانی (Rotary Packaging Machines)

دستگاه‌های بسته‌بندی دورانی با استفاده از یک صفحه دورانی کار می‌کنند. این دستگاه‌ها مناسب برای بسته‌بندی محصولاتی هستند که نیاز به چندین عملیات بسته‌بندی دارند، مانند پرکردن، قراردادن درجه، بستن درب و برچسب‌زنی. مثال‌هایی از این دستگاه‌ها عبارت‌اند از:

  • دستگاه‌های بسته‌بندی کپسول‌های دارویی
  • دستگاه‌های بسته‌بندی محصولات آرایشی و بهداشتی

دستگاه‌های بسته‌بندی مکعبی (Cube Packaging Machines)

این دستگاه‌ها برای بسته‌بندی محصولاتی که به شکل مکعب هستند مناسب‌اند. مثال‌هایی از این دستگاه‌ها عبارت‌اند از:

  • دستگاه‌های بسته‌بندی خرده‌فروشی
  • دستگاه‌های بسته‌بندی محصولات الکترونیکی

فناوری‌های موجود در دستگاه‌های بسته‌بندی

در ساخت و طراحی دستگاه های بسته بندی معمولا فناوری های پیشرفته و مختلفی به کار می رود. این موارد را می توانید از بخش مشخصات فنی محصولات و دستگاه ها بررسی کنید. دستگاه های تولیدی خانگی و صنعتی همه دارای مشخصات فنی خاص خود هستند. در ادامه تعدادی از فناوری های عامیانه و معمول که در اکثر دستگاه های بسته بندی به کار می روند را معرفی و توضیح خواهیم داد:

فناوری PLC کنترلر منطقی قابل برنامه‌ریزی

PLCها دستگاه‌های کنترلی هستند که در صنعت بسته‌بندی به عنوان مغز مرکزی دستگاه‌های بسته‌بندی عمل می‌کنند. این دستگاه‌ها قابلیت برنامه‌ریزی دارند و به کمک آن‌ها می‌توان عملکرد دستگاه‌های بسته‌بندی را کنترل و تنظیم کرد.

فناوری HMI رابط کاربری صنعتی

HMIها صفحه‌های لمسی هستند که به عنوان رابط بین کاربر و دستگاه‌های بسته‌بندی عمل می‌کنند. از طریق این صفحه‌ها می‌توان تنظیمات دستگاه‌ها را انجام داد و اطلاعات مربوط به عملکرد دستگاه‌ها را مشاهده کرد.

فناوری سرووموتور

سرووموتورها موتورهای الکترونیکی هستند که قابلیت کنترل دقیق سرعت و جابه‌جایی را دارند. این موتورها در دستگاه‌های بسته‌بندی برای کنترل دقیق و بهینه‌سازی سرعت و جابه‌جایی محصولات استفاده می‌شوند.

نازل، توزین، دستگاه دوخت بسته بندی

نازل در دستگاه های پرکن معمولا به کار می رود و هرچه تعداد نازل ها بیشتر باشد، سرعت و دقت پرکن بسته بندی بالا تر می رود. توزین در دستگاه های بسته بندی گرانولی و پودری که نیاز است به مقدار معینی مواد را در بسته بندی های مختلف تولید کرد، به کار می روند. دستگاه دوخت بسته بندی نیز برای مهر و موم کردن بسته ها به کار می رود.

نکاتی در انتخاب دستگاه بسته‌بندی مناسب

در انتخاب دستگاه بسته بندی مناسب باید به تعدادی از نکات زیر توجه کرد:

  1. نوع محصول : بسته‌بندی محصولات مایع، جامد، پودری و گازی از هم متفاوت است و برای هر کدام نیاز به دستگاه‌های مختلفی است. برای مایعات می توانید از دستگاه های ساشه مایعات یا پرکن مایعات و بطری پرکن اسعتغفاده کنید. اما از مواد پودری و گرانولی باید از دستگاههای صنعتی مختلف دیگر.
  2. سرعت بسته‌بندی: سرعت بسته‌بندی محصولات بر حسب نیازهای تولیدی متغیر است. بنابراین در انتخاب دستگاه بسته‌بندی باید به سرعت مورد نیاز توجه کرد. در دستگاه های توزین دار هرچه تعداد توزین های بکار رفته بیشتر باشد؛ سرعت بسته بندی نیز افزایش پیدا می کند.
  3. اندازه و وزن بسته‌ها : بسته‌بندی محصولات با اندازه و وزن متفاوت نیاز به دستگاه‌های مختلفی دارد. در انتخاب دستگاه بسته‌بندی باید به این موضوع توجه کرد. باید حتما مشخص کنید که محصول شما چقدر وزن دارد، چه ابعادی دارد، حجم آن چقدر است..
  4. هزینه‌های عملیاتی : هزینه‌های عملیاتی مربوط به دستگاه‌های بسته‌بندی باید در نظر گرفته شود. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های نگهداری ، و تعمیرات می شوند.
  5. نوع مدل بسته بندی : نوع بسته بندی ای که قصد دارید تولید کنید بسیار مهم است. باید مشخص کنید که چه محصولی و در چه نوع بسته بندی ای باید تولید شود. اگر قصد دارید در قوطی بسته بندی کنید قوطی پرکن مناسب است. اگر قصد دارید در کیسه بسته بندی کنید، کیسه پرکن مورد نیاز است.

سفارش و قیمت دستگاه بسته بندی

جهت خرید، سفارش و استعلام قیمت دستگاه بسته بندی می توانید به مراکز معتبر مختلفی همچون مرکز صنعتی آریان زاگرس packationmachinery.com – ویترین – Alibaba.com – زاگرس ماشین کرج arianzagromachinery.com که بهترین مرکز راه اندازی خط تولید و بسته بندی می باشد، مراجعه نمائید.

sources: topersian

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By canseo.ir Powered by Bayan