sitemap.xml

مقالات آموزشی و خواندنی از دنیای تکنولوژی، زیبایی و بهداشت، سلامت و....

آموزش کامل پنکیک سواپ

  • ۱۵:۰۴

از آنجایی که ارزهای دیجیتال براساس هدف و نوع عملکردشان، به روش‌های مختلف کار می‌کنند و دو شکل «متمرکز» و «غیرمتمرکز» دارند، صرافی‌های ارزهای دیجیتال هم به دو دستۀ متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم‌بندی می‌شوند، اما دقیقا معنای مفهوم متمرکز و غیرمتمرکز برای یک صرافی ارز دیجیتال چیست؟

یک صرافی متمرکز (Centralized Exchange) مشابه بانک عمل می‌کند که یک یا چند مالک دارد و از امنیت نسبتا خوبی برخوردار است. در مقابل، در صرافی غیر‌متمرکز  (Decentralized EXchanges)شخص ثالثی در معاملات حضور ندارد و افراد می‌توانند معاملات را بدون هیچ واسطه‌ای انجام دهند. البته که هر کدام از این دو روش معایب و مزایای خود را دارد و کاربر، بسته به هدفی که از معامله دارد، می‌تواند انتخاب کند.

مشکل اصلی صرافی‌های متمرکز اما این است که یک قدرت مرکزی آن‌ها را مدیریت می‌کند، به این معنی که یک شرکت که منابع مالی و اطلاعات شبکه را در دست دارد، آن را به مانند یک بانک کنترل می‌کند. بنابراین، در صرافی‌های متمرکز، بحث نگهداری دارایی، لیست‌کردن دارایی، نقدینگی، وجود یک اداره مرکزی، هیئت مدیره و اجرای متمرکز معاملات را خواهیم داشت. گفتنی است که در این صرافی‌ها، سفارش‌ها در یک دفتر سفارشی ثبت می‌شوند و یک لیست از سفارش‌های خرید و فروش وجود دارد.

حتما بخوانید: تمیز کردن کفش

اما در کنار تمامی این موارد، صرافی‌های متمرکز اشکالات زیادی هم دارند. از جمله اینکه در این نوع صرافی‌ها، پول به صورت فیات و یا رمزارز واریز می‌شود، ولی به محض انجام این کار، کنترل آن از دست مالک آن خارج می‌شود. بدین صورت که شما‌می توانید آن پول را معامله کنید، اما نمی‌توانید آن را از بستر بلاک چین خارج کنید.

در بحث صرافی غیرمتمرکز(DEX)  و خصوصا مدل بازارساز خودکار آن (Automated Market Maker)، دفتر سفارشات اما حذف شده و نیازی به سفارش‌گذار یا سفارش‌پذیر نیست و از همین رو امروزه با حجم بالا و رو به افزایش معاملات و تعداد کاربران صرافی‌های غیر متمرکز مواجه هستیم.  

در میان صرافی‌های غیرمتمرکز، محبوب‌ترین گزینه، صرافی پنکیک سواپ است که که از مدل بازارساز خودکار برای قیمت‌گذاری استفاده می‌کند و شرح طرز کار آن موضوع این مقاله است. در این صرافی، نقدینگی توسط کاربران تامین می‌شود و این صرافی تنها به شکل غیرحضانتی، اداره اموال کاربران را به عهده دارد.

پلتفرم پنکیک سواپ مبتنی بر بایننس اسمارت چین (BSC) است که شباهت‌هایی با پلتفرم‌هایی مانند UniSwap  دارد که در آن کاربران می‌توانند بدون دریافت خدمات واسطه، سکه‌های خود را با سکه‌های دیگر تعویض کنند. گفتنی است که پنکیک سواپ در سپتامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد و به دلیل نقدینگی عظیمی که داشته، امروزه توانست به پدیده‌ای مهم در دنیای بلاک‌چین تبدیل شود. بنابراین، برای بیشتر دانستن در مورد این پلتفرم، همراه ما تا پایان این مقاله باشید.

صرافی پنکیک سواپ

در بخش قبلی گفتیم که پنکیک سواپ در سپتامبر سال ۲۰۲۰ (شهریور ۱۳۹۹) و در زنجیرۀ هوشمند بایننس شروع به فعالیت کرد. این صرافی غیرمتمرکز، به کاربران امکان داد و ستد ارزهای دیجیتال و توکن‌ها را بدون حضور یک واسطۀ متمرکز داد و تبدیل به یکی از معروف‌ترین پروتکل‌های مبتنی بر DeFi شد که هدف آن، ارائۀ بازارسازی خودکار (AMM) با تلقی‌شدن به عنوان تامین‌کنندۀ اول نقدینگی است. مهم است بدانید که این پلتفرم منبع باز مبتنی بر DeFi،  به گونه‌ای ساخته شده است که از طریق آن کاربران پلتفرم می‌توانند توکن‌های BEP-20 را مبادله کنند.

CAKE  توکن بومی صرافی پنکیک سواپ است و کاربران می‌توانند از طریق قرعه‌کشی، توکن‌های کیک را مبادله کنند، نقدینگی اضافه کنند، سود دریافت کنند و سهم بگیرند. جالب است بدانید که اغلب اوقات، توکن‌های جدید و نوظهور ارزهای دیجیتال از صرافی پنکیک سواپ شروع می‌شوند و سرمایه‌گذاران می‌توانند فرصت‌هایی عالی برای سرمایه‌گذاری در آن پیدا کنند.

پنکیک سواپ چگونه کار می‌کند؟

پنکیک سواپ

بازارساز خودکار (AMM)
بازارساز خودکار یک پروتکل مبادلۀ غیرمتمرکز است که نیازی به دفترچه سفارش ندارد، اما برای تعیین قیمت دارایی‌ها به فرمول ریاضی متکی است. هرچند که قیمت دارایی‌ها طبق الگوریتم‌های قیمت‌گذاری، ثابت است و این فرمول قیمت‌گذاری می‌تواند با توجه به پروتکل‌های DEX متفاوت باشد.

از آنجایی که پنکیک سواپ بر روی مدل AMM کار می‌کند، بدین معنی است که کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتال خود را در هر زمانی بر روی پلت فرم معامله کنند، حتی اگر دفترچه سفارش آن‌ها با شخص دیگری مطابقت نداشته باشد. این کار به این دلیل که معاملات در برابر استخرهای نقدینگی انجام می‌شوند، عملی خواهد بود. هر کسی می‌تواند در تامین نقدینگی استخر نقدینگی پنکیک سوآپ مشارکت کرده، و در ازای آن پاداش دریافت کند.

مبادله
پنکیک سواپ به طور خاص برای مبادله توکن‌های BEP-20 طراحی شده است و اغلب اوقات این تنها راه برای خرید یک ارز دیجیتال جدید و در حال ظهور است. بدین صورت که به طور مثال، برای خریدZUNA، باید زنجیره هوشمند بایننس (BSC)  را خریداری کنید و سپس BSC خود را با ZUNA در پلتفرم پنکیک سواپ مبادله کنید.

برای اتصال به پنکیک سواپ، باید از یک کیف پول رمزنگاری اختصاصی مانند Trust Wallet یا MetaMask استفاده کنید. برای این کار شما می‌توانید BSC را در هر دوی این کیف پول ها، مستقیماً با کارت اعتباری خریداری کنید. در راستای همین کار، اتصال کیف پول به پلت فرم هم کاری آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از ویژگی «اتصال کیف پول» در کیف پول خود استفاده کنید. سپس آماده مبادله و خرید ZUNA یا هر توکن دیگری که می‌خواهید شوید.

مطالعه کنید: موبوگیفت بهترین راهکار برای خرید گیفت کارت اپل

سخن آخر

در کار با صرافی‌های ارز دیجیتال، هم گزینه‌های ایرانی نظیر صرافی ارز دیجیتال (تبدیل) و هم گزینه‌های خارجی پیش‌روی شماست. در میان صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز یا همان (DEX)، پنکیک سواپ در شبکۀ BSC از معروف‌ترین هاست که از نظر حجم معاملات و تعداد کاربران، یکی از پروژه‌های بزرگ و موفق بایننس است و رقابتی تنگاتنگ هم با یونی سواپ (Uniswap) برای کسب عنوان بزرگترین صرافی دارد.

این پلتفرم همچنین موجب افزایش قیمت بایننس توکن (BNB) نیز شده است، به صورتی که قیمت این توکن با افزایش حجم معاملات در این صرافی غیرمتمرکز (DEX) شتاب بیشتری می‌گیرد.

از طرفی دیگر هم پنکیک سواپ نه تنها از روند موجود در فضای DeFi پیروی کرده، بلکه ویژگی‌هایی متفاوت را به همراه قابلیت‌هایی جدید به همراه داشته است.

طراحی سایت پنکیک سواپ به گونه‌ای است که کاربر از حضور در آن احساس خستگی نمی‌کند و فضایی شبیه به یک بازی را پیش روی کاربر قرار می‌دهد. برای فعالیت در این صرافی تنها لازم است در سایت آن ثبت نام و کار با آن را آغاز کنید و امیدواریم این مقاله توانسته باشد که به صورت مختصر اطلاعات مفیدی را درمورد این صرافی در اختیار شما قرار دهد.

مقالات آموزشی و علمی + اخبار ارز دیجیتال و صرافی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By canseo.ir Powered by Bayan