sitemap.xml

مقالات آموزشی و خواندنی از دنیای تکنولوژی، زیبایی و بهداشت، سلامت و....

ترمووود چیست؟ مزایا، معایب و کاربردهای آن کدامند؟

  • ۱۶:۲۶

ترمووود یک قدم تا کلبه چوبی رویایی

ترموود چوبی کلبه

چوب ترموود

چوب ترمووود همان چوب حرارت دیده است؟ پیوند با طبیعت همیشه برای انسان جذاب و آرام بخش بوده است. چوب به عنوان یکی از عناصر اصلی طبیعت همواره مورد توجه انسان در دوره های مختلف بوده است. بافت تحلیل پذیر چوب سبب عدم مقاومت آن در برابر عوامل محیطی مخرب می‌گردد. اما حرارت دهی چوب طی مکانیسمی خاص، سبب افزایش مقاومت و ماندگاری آن می گردد.

چوب حاصل از مکانیسم پیشرفته حرارت دهی، ترموود نامیده می‌شود. این چوب در واقع چوبی کاملا طبیعی، مستحکم و بادوام است که قابل استفاده در ساخت و ساز می باشد. هر چوب حرارت دیده ای را نمی‌توان ترموود نامید. به عبارت دیگر حرارت دهی باید در شرایطی خاص و طی فرآیندی ویژه انجام شود. این چوب انتخابی فوق العاده برای نمای ساختمان، کفپوش ساختمان، اکسسوری ها، دیوار پوش و لوازم چوبی کاربردی می باشد. قیمت بالای ترمو میزان استفاده از آن را تحت تاثیر قرار داده است.

ترموود چیست؟

ترمووود (Thermowood) یا چوب حرارت دیده به چوبی که طی فرآیند خاصی حرارت دیده و خواص فیزیکی آن تقویت شده اند، اطلاق می‌گردد. این چوب خارق العاده علاوه بر افزایش مقاومت در برابر حشرات موذی، رطوبت و قارچ، شکل و ظاهری با ثبات دارد.

چوب اولیه ترموود اغلب از درختان مستحکم و خاصی چون گونه ویژه ای از کاج، صنوبر و زبان گنجشک حاصل می‌شود. مقاومت و شکل ظاهری این چوب‌ها سبب انتخاب آنها برای حرارت دهی شده است. حرارت دهی چوب به شیوه ترموود، روشی فنلاندی است که طی آن بافت چوب تحت فشار بالای بخار آب اصلاح می‌شود.

محصول نهایی روش مذکور در ایران به عنوان چوب ترموود شناخته می‌شود. ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خارق العاده ترمو سبب کاربرد گسترده آن در صنعت ساختمان سازی شده است. این چوب در ایران نیز و ترکیه نیز در تناژ پایین تولید می‌شود.

مشخصات ترموود

ترمود چوب برای کلبه سازی

مشخصات ترموود

خواص فیزیکی و شیمیایی چوب ترمووود به دلیل قرار گیری آن در شرایط خاصی به طور قابل توجهی بهبود می یابند. بهبود ساختار چوب سبب ایجاد ویژگی های منحصر بفرد در ترمو می‌گردد. این ویژگی ها به شرح ذیل می باشند.

مقاومت بالا: حرارت دادن چوب ترمو سبب افزایش مقاومت آن در برابر عوامل محیطی مخرب می‌گردد. این چوب در برابر رطوبت، موریانه، ساس، قارچ و پوسیدگی بسیار مقاوم میباشد.

انعطاف بالا: انعطاف پذیری و قابلیت تحمل فشار و ضربه از ویژگی های بارز ترمو به شمار می آید. این چوب علیرغم از دست دادن رطوبت، مقاوم و با ثبات می‌گردد.

عایق صوت و حرارت: خاصیت عایق صوت و حرارت چوب ترمو بسیار بیشتر از چوب های دیگر است. مقاومت در برابر عبور گرما و سرما ویژگی قابل توجه این متریال نوین است.

رنگ پذیری: چوب ترموود نسبت به سایر چوب‌ها رنگ پذیری فوق العاده بالایی دارد. در واقع چوب مذکور به دلیل اصلاحات انجام شده، خاصیت جذب بالایی دارد.

برشکاری آسان: ایجاد طرح های مدنظر روی چوب ترمو به دلیل بافت مناسب آن، امری آسان است.

طول عمر طولانی: چوب ترمو به دلیل مقاومت و سازگاری بالا، دارای عمر مفید طولانی می باشد.

فرآیند تولید چوب Thermowood

فرآیند تبدیل چوب مخصوص درختان کاج، صنوبر، زبان گنجشک و گردو به ترمووود طی 3 مرحله اصلی انجام می‌شود. شایان ذکر است این فرآیند تنها به کمک حرارت و بخار آب صورت میگیرد و هیچ ماده شیمیایی در آن بکار برده نمی‌شود. فرآیند تبدیل چوب ترمو به طور کلی روی منافذ باز چوب تأثیر گذاشته و از جذب آب توسط این منافذ پیشگیری می‌کند.

مراحل اصلی این فرآیند به شرح ذیل می باشند:

·        مرحله اول حرارت دهی چوب  در کنار استفاده از بخار آب انجام می‌شود. علت استفاده از بخار آب در مرحله اول حرارت دهی، جلوگیری از واکنش های شیمیایی و سوختن چوب می باشد. دمای کوره در این مرحله تا 100 الی 130 درجه سانتیگراد می رسد.

·        مرحله دوم، حرارت دهی چوب با دمای بالا است. دمای کوره در این مرحله به بالای 180 الی 200 درجه سانتیگراد میرسد. بخار آب موجود در کوره از آتش گرفتن و سوختن چوب پیشگیری می‌کند.

·        مرحله سوم و نهایی فرآیند ترموود، مرحله خنک کردن چوب است. پاشیدن آب به روی چوب سبب کاهش دمای آن تا 80 درجه می‌گردد. در این مرحله رطوبت 4 الی 6 درصدی چوب به آن بازگردانده می‌شود.

کاربرد گسترده چوب ترمو

ترموود به دلیل ویژگی های خارق العاده در موارد متعددی به عنوان مصالح کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقاومت بالای این چوب سبب کارآیی گسترده آن در نمای داخلی و خارجی ساختمان های مختلف شده است. در واقع چوب ترمو گزینه ای مناسب جهت بازگرداندن عناصر طبیعی به منازل امروزی می باشد.

کاربردهای بارز ترموود شامل موارد ذیل می باشند:

  • نمای خارجی ساختمان
  • دیوار پوش داخلی
  • اجرای دکوراسیون داخلی متفاوت
  • پله و نرده داخلی و خارجی
  • درب و پنجره
  • ارسی و محافظ پنجره
  • آلاچیق و سایبان
  • روف گاردن
  • پاسیو و گلخانه
  • استخر و سونا
  • قاب های چوبی فاخر
  • اکسسوری های جذاب
  • میز و مبلمان مقاوم

مزایای استفاده از این چوب

مزایا ترموود چوب

مزایای استفاده از چوب ترموود

ساختار منحصر بفرد چوب ترموود سبب ایجاد تفاوت های بارز میان آن و سایر چوب ها شده است. چوب ترمو علیرغم سایر مصالح، سبب تزریق شور، نشاط و آرامش به فضا می‌گردد. خاصیت خنثی بودن آن در فصل سرما سبب گرم ماندن محیط و در فصل گرما سبب خنک نگه داشتن محیط داخلی می‌شود. سایر مزایای این چوب فوق العاده در ادامه ذکر شده اند.

  • وزن پایین و مناسب استفاده در ساخت و ساز
  • حفظ رطوبت فضا متناسب با نیاز طبیعی انسان
  • نصب آسان، کم هزینه و سریع
  • مقاومت در برابر اشتعال، رطوبت، ضربه و تغییرات دمایی نسبت به سایر چوب ها
  • ظاهر ثابت و با دوام
  • عدم آسیب رسانی به طبیعت هنگام تجزیه
  • مقاوم در برابر نویزهای مزاحم

قیمت چوب ترموود چقدر است؟

قیمت نهایی ترموود تحت تأثیر فاکتورهایی چون جنس چوب اولیه، فرآیند تولید، کشور تولید کننده، متراژ و ضخامت چوب قرار دارد. قیمت چوب ترمو وارداتی بر حسب ارزش روزانه ارز محاسبه می‌شود. از این رو جهت اطلاع از قیمت آن، باید از فروشندگان سوال نمود.

چوب و مصالح برگرفته از طبیعت همواره برای انسان ارزشمند و مورد توجه بوده اند. اما استفاده بی رویه از مصالح طبیعی سبب آسیب های جبران ناپذیر به طبیعت می‌گردد. تولید هوشمندانه چوب ترمو از استفاده بی رویه از چوب های بی کیفیت پیشگیری می‌کند. در واقع استفاده از مصالح چوبی مرغوب یا جایگزین آنها آسیب کمتری به محیط زیست می رساند.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By canseo.ir Powered by Bayan