sitemap.xml

مقالات آموزشی و خواندنی از دنیای تکنولوژی، زیبایی و بهداشت، سلامت و....

دستگاه وکیوم سیل | دستگاه بسته بندی وکیوم سیل

  • ۱۲:۲۰

در این مقاله به شما خواهیم گفت که تفاوت دستگاه سیل وکیوم با سیل حرارتی چیست؟ دستگاه سیل به تجهیزاتی گفته می‌شود که برای بسته ‌بندی محصولات مختلف، اعم از: غذایی، بهداشتی و شیمیایی استفاده می‌شوند.

سیل در زبان انگلیسی به معنای مهروموم کردن است و تجهیزات سیل با فشردن دهانه بسته ‌بندی، آن را به طور کامل مهروموم می‌کنند. همچنین، برخی از تجهیزات سیل قادر هستند تا هوای داخل بسته ‌بندی را کاملاً تخلیه کنند و به ‌این ‌ترتیب، مانع از فساد مواد مختلف شوند. در این مقاله به طور اختصاصی به دستگاه بسته بندی سیل وکیوم و سیل حرارتی و تفاوت آنها پرداخته‌ایم.

دستگاه وکیوم سیل

دستگاه وکیوم سیل

وکیوم سیل نوعی پمپ خلاء می باشد، هوا را از فضای اطراف غذای شما خارج می‌کند و سپس از میله مهروموم گرم شده استفاده می‌کند تا دو طرف کیسه را به هم متصل کند و از نشت مجدد آن به داخل کیسه جلوگیری کند. قرارگرفتن در معرض هوا باعث فاسد شدن غذا یا بیات شدن آن در طول زمان می‌شود.

کاهش ضایعات و فساد مواد غذایی برای هر عملیات مرتبط با خدمات غذایی مهم است و استفاده از دستگاه وکیوم سیل یک راه عالی برای انجام این کار است! محصولات بسته‌ بندی شده با وکیوم می‌توانند تا ۳ الی ۵ برابر بیشتر از غذاهای بسته ‌بندی نشده دوام بیاورند و همچنین طعم تازه‌تری خواهند داشت زیرا شما در حال حذف بسیاری از عواملی هستید که باعث تجزیه آنها می‌شوند.

برای دریافت اطلاعات زیر وارد سایت زاگرس ماشین شوید:

 

  • قیمت دستگاه سیل وکیوم رومیزی
  • قیمت دستگاه سیل وکیوم دستی
  • دستگاه سیل وکیوم خانگی
  • دستگاه سیل وکیوم اتوماتیک
  • دستگاه سیل حرارتی دستی
  • دستگاه سیل حرارتی
  • دستگاه سیل القایی
  • دستگاه بسته بندی قارچ سیل وکیوم حرارتی

دستگاه سیل حرارتی

دستگاه سیل حرارتی را برای مهروموم ظروف مختلف، مورداستفاده قرار می‌دهند و در انواع دستگاه های سیل دستی، رومیزی و … موجود است. عملکرد دستگاه سیل حرارتی به این صورت است که با روش حرارتی رول را بر روی ظرف مورد نظر پرس می‌کند و مانع از ورود هوا و آلودگی به داخل آن می‌شود. تفاوت دستگاه سیل وکیوم با سیل حرارتی را در ادامه مقاله می خوانید.

حرارت این دستگاه از طریق ترموستات کنترل می‌شود و زمان دوخت نیز با کمک تایمر قابل تغییر است. فقط کافی است که ظرف را داخل دستگاه قرار دهید تا قالب بالایی دستگاه، لایه سلفون یا آلومینیوم را با کمی حرارت و فشار به لبه ظرف بچسباند و باقی آن را از ظرف جدا کند.

تفاوت دستگاه سیل وکیوم با سیل حرارتی

دستگاه وکیوم سیل علاوه بر مهروموم کردن بسته مورد نظر، هوای داخل بسته را نیز به طور کامل خارج می‌کند در صورتی‌که دستگاه سیل حرارتی فقط دهانه ظرف را مهروموم می‌کند. بنابراین تفاوت این دو دستگاه در تخلیه هوای داخل بسته‌ بندی است و دستگاه وکیوم سیل به دلیل قابلیت بالا در این زمینه، کاربرد بیشتر در صنایع غذایی و دارویی دارد. در ادامه با این دستگاه بیشتر آشنا می‌شوید.

تفاوت دستگاه سیل وکیوم با سیل حرارتی

دستگاه وکیوم سیل برای عایق‌ بندی مواد ضخیم عالی است: این دستگاه نسبت به سایر روش‌ها، قدرت بیشتری در انتقال حرارت دارد و بنابراین می‌تواند مواد ضخیم را به‌ خوبی فشرده سازد. دستگاه وکیوم سیل برای مواد نازک کاربرد دارد.

باعث صرفه‌جویی در فضا می‌شود: هنگامی که می‌خواهید فضا را مدیریت کنید، دستگاه وکیوم سیل روش ایدئال است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه مورد نظر این است که می‌تواند هوا را از محصول بسته ‌بندی شده‌ای که در حال عایق ‌بندی هستند خارج کند.

سپس اندازه و حجم محصول بسته ‌بندی شده کاهش می‌یابد و بسته ‌بندی به محصول نزدیک می‌شود.

برعکس، دستگاه سیل حرارتی هوا را از بسته ‌بندی مهروموم شده خارج نمی‌کند و اگر می‌خواهید فضا را مدیریت کنید این مورد بهترین روش برای عایق‌ بندی نیست. این یکی از مهم‌ترین موارد تفاوت دستگاه سیل وکیوم با سیل حرارتی است.

اقلام را برای مدت طولانی ذخیره می‌کند: در مقایسه با سیل حرارتی، وکیوم سیل جهت نگهداری اقلام برای مدت طولانی استفاده می‌شود. سیلرهای وکیوم هوا را قبل از مهروموم کردن بسته‌بندی خارج می‌کنند. این باعث افزایش طول عمر محصول می‌شود زیرا هیچ اکسیژن، رطوبت یا گازی در کیسه برای اکسید شدن آن وجود نخواهد داشت.

همچنین از کیسه در برابر آلودگی و محصول در برابر فساد، اکسیداسیون ویا خوردگی محافظت می‌کند. بهعنوان‌ مثال، دستگاه‌های وکیوم می‌توانند پنیر را به مدت ۴ تا ۸ ماه در فریزر نگهداری کنند. این مدت ‌زمان استفاده در کیسه‌ها یا ظروف معمولی در حدود ۱ تا ۲ هفته است. از طرف دیگر، سیل حرارتی برای نگهداری مواد غذایی برای مدت کوتاه استفاده می‌شود، زیرا هوا را به طور کامل تخلیه نمی‌کنند.

دمای کنترل شده: دستگاه وکیوم سیل، دمای کنترل شده بالاتری را در عایق‌بندی تولید می‌کند. این برخلاف سیل حرارتی است که در آن دما در نوسان است.

چه چیز هایی را می‌توان با دستگاه سیل وکیوم بسته بندی کرد؟

شما می‌توانید موارد زیر را با دستگاه وکیوم سیل خود ذخیره و نگهداری کنید:

  • محصولات آسیاب شده،
  • غلات،
  • دانه‌های قهوه
  • اقلام فله‌ای فاسد شدنی: گوشت، ماهی و پنیر
  • قند شکسته و حبه
  • میوه‌ها مانند انگور، موز، سیب، زغال اخته، توت ‌فرنگی، آووکادو، پرتقال، زغال اخته
  • آجیل
  • بیسکویت‌ها
  • چیپس تولید شده توسط میوه خشک کن
  • ادویه‌ها و گیاهان خشک
  • اسموتی‌ها و مخلوط‌ها، پوره سیب‌زمینی و غذاهای کودک
  • سبزی‌ها: کاهو
  • مخمر
  • پاستا
  • ترشی

تقریباً هر غذایی را می‌توان به‌ راحتی با روش وکیوم بسته ‌بندی کرد.. بااین‌حال، چند استثنا وجود دارد که یا نیاز به توجه بیشتری دارند و یا اصلاً نباید مهروموم شوند. قارچ‌ها، سیر و پنیرهای نرم و غیر پاستوریزه  نباید با خلأ مهروموم شوند.

همانطور که گفتیم، یکی از وجوه تفاوت دستگاه سیل وکیوم با سیل حرارتی، میزان تخلیه هوا است. از آنجایی که این محصولات در معرض خطر ابتلا به باکتری‌های بی‌هوازی هستند که می‌توانند در محیط بدون اکسیژن داخل یک کیسه وکیوم شده رشد کنند، دستگاه سیل حرارتی می‌تواند کاربرد بیشتری داشته باشد.

همچنین اجازه دهید غذاها قبل از وکیوم، حداقل تا دمای اتاق خنک شوند، زیرا دماهای بالاتر احتمال بیشتری برای نگهداری باکتری‌ها دارند. مطمئن شوید که غذاها را به طور ایمن خنک می‌کنید و تا زمانی که ممکن است آنها را از خطر درجه حرارت بالا دور نگه دارید.

کلام آخر

در این مقاله با دستگاه سیل وکیوم و سیل حرارتی آشنا شدید و تفاوت آن دو را درک کردید. هریک از دستگاه‌های ذکر شده برای کاربرد خاصی استفاده می‌شوند و این به اهداف شما بستگی دارد. برای مثال، قیمت دستگاه سیل بسته به کاربرد آن متفاوت است.

با این‌ حال، دستگاه وکیوم سیل به دلیل قابلیت بالا در تخلیه کامل هوا، کاربرد بیشتری در صنایع مختلف دارد و اطمینان بالایی را در زمینه فاسد نشدن محصولات به شما می‌دهد. شما در زمینه تجهیزات سیل چه تجربه‌ای دارید؟ نظرات و تجربیات خود را در رابطه ‌با انواع دستگاه سیل با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By canseo.ir Powered by Bayan