sitemap.xml

مقالات آموزشی و خواندنی از دنیای تکنولوژی، زیبایی و بهداشت، سلامت و....

قطعات داخلی برج خنک کننده و شرایط نگهداری آن

  • ۱۴:۲۱

قطعات برج خنک کننده مجموعه تجهیزاتی است که جهت فعالیت مؤثر و بی نقص کولینگ تاور نیاز است . تجهیزات تشکیل دهنده برج خنک کن یا کولینگ تاور بخش های مختلفی را شامل شده که شناخت این اجزا در برج خنک کننده از اهمیت زیادی برخوردار گردیده است. عملکرد صحیح یک دستگاه خنک کننده آب وابستگی بسیار بالایی در کارکرد درست قطعات تشکیل دهنده آن دارد.

قطعات برج خنک کننده همانند اجزای یک سیستم پیوسته هر کدام وظیفه منحصر به فردی را برعهده دارند. قطعات بخش پاشش آب وظیفه تقسیم و توزیع جریان آب داغ و قطعات بخش هوادهی وظیفه انتقال و جابجایی هوای خنک را برعهده دارند. تداخل در عملکرد هر یک از اجزا و قطعات در برج خنک کننده سبب مختل شدن عملکرد کلی کولینگ تاور می شود. تداوم کارکرد درست قطعات داخلی برج خنک کننده فقط با بازرسی و سرویس دوره ای دستگاه امکان پذیر می باشد.

برج خنک کننده

بیشتر بخوانید : قطعات کولینگ تاور

انواع قطعات برج خنک کننده

  • پکینگ یا سطوح تبادل حرارت
  • قطره گیر یا المیناتور
  • فن یا پروانه هوادهی
  • نازل های پاششی اسپری آب
  • کلگی توزیع آب یا اسپرینکلرهد
  • کاهش دور یا انتقال قدرت
  • قطعات بدنه فایبرگلاس

برج خنک کننده

قطعات یا لوازم یدکی برج خنک کننده

فلنچ های ورودی و خروجی:

فلنچ ها در جنس های مختلف تولید می گردند که عمدتاً در کولینگ از جنس PVC و آلومینیوم و برنجی می باشند که ورود و خروج آب از آن ها رد و بدل می گردد.

پکینگ ها:

پکینگ ها وظیفه ایجاد سطح بیشتر در برج را دارند که باعث می شوند آب زودتر خنک گردد. عمدتاً جنس پکینگ ها از PVC و PP  می باشد.

نازل:

نازل وظیفه پخش آب ورودی و داغی هست که وارد کولینگ می شود و وظیفه آن پخش آب روی سطح پکینگ می باشد. نازل ها عمدتاً از جنس PP ساخته می شوند.

قطره گیر:

قطره گیر با شکل خاص و هندسی خود وظیفه جلوگیری از پرتاب و هدر رفت آب از برج خنک کننده را دارد و جنس آن از PVC می باشد.

فن استک:

محفظه ای که فن در آن قرار می گیرد و مانند یک دودکش هوای داغ و بخار آب را از داخل برج خنک کننده به بیرون هدایت می کند. بدنه فن استک از فایبرگلاس ساخته می شود.

فن :

فن ها وظیفه ی مکش هوای داغ از داخل برج خنک کننده را دارند فن باعث می شود هوای داغ از کولینگ به بیرون پرتاب شود و هوای تازه و خنک از طریق لورها در پایین دستگاه وارد برج خنک کننده گردد. اغلب فن ها از پره های فایبرگلاس ساخته می شوند.

الکتروموتور:

الکتروموتور وظیفه گردش فن را بر عهده دارد و باعث می شود فن شروع به چرخش کند و فرایند مکش هوا صورت گیرد.

وظیفه سیستم انتقال قدرت یا کاهش دور برج خنک کننده چیست ؟

 این بخش از قطعات در برج وظیفه منتقل کردن انرژی چرخشی از موتور به فن را برعهده دارد. سیستم انتقال قدرت در سه نوع کوپل مستقیم، تسمه ای و گیربکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاهنده دورهای تسمه ای پرکاربردترین نوع سیستم های کاهش دور قلمداد می‌شوند. انتقال قدرت بخش مهمی از اجزای کولینگ محسوب شده زیرا که هدفش تنظیم دور چرخشی فن می‌باشد. بسیاری از انواع دستگاه های صنعتی همانند کندانسورهای هوایی و چیلرها نیز در بخش هوادهی خود از کاهنده های دور تسمه ای استفاده می‌نمایند. متریال عمده کاهنده های تسمه پولی از چدن ریخته گری،آلومینیوم یا فولاد چقرم می باشد.

قطعات برج خنک کننده

تعویض قطعات داخلی کولینگ تاور

برج خنک کننده جزء تجهیزات گرمازدایی می باشد که تقریبا دائم در حال کارکردن است به همین سبب دائم قطعات داخلی و خارجی برج خنک کننده در تماس مستقیم با جریان آب پاششی و همچنین در معرض جریان هوا می باشد.

آب درون چرخه فعالیت صنعتی دارای غلظت و مواد محلول یا همان TDS یا به عبارتی دیگر سختی می باشد که فعالیت دائم برج خنک کننده و عمل تبخیر درون برج موجب می گردد غلظت این املاح افزایش یابد و درون برج بر روی سطوح انتقال حرارت یا همان پکینیگ ، نازل ، قطره گیر ، کویل ، تشتک و … رسوب ایجادکنند و همچنین آلودگی های زیست محیطی و گرد وخاک و تابش نور خورشید و … نیز جزو عوامل مؤثر در تخریب و استهلاک قطعات برج خنک کننده می باشد . این عوامل نیاز قطعات برج خنک کننده به تعمیر و یا تعویض را تشدید می نماید .

گاهی جهت افزایش راندمان برج خنک کننده و تک تک قطعات ، نیازمند تقویت برخی از اجزا آن از جمله فن و یا الکتروموتور از طریق راه های مختلف می باشیم. به هر حال تشخیص این موضوعات به هنگام سرویس دوره ای و یا مشاهده نمودن نقص فنی تنها توسط مهندسین و یا شرکت های مربوطه امکان پذیر است . در اصل تعویض و تعمیر قطعات برج خنک کننده راه کاری مناسب جهت جلوگیری از تخریب اجزای داخلی برج خنک کننده و همچنین ممانعت از معدوم شدن برج و نتیجتا حفظ کننده عملکرد صحیح برج خنک کننده می باشد .

زمان تعویض اجزای برج خنک کننده

عمر مفید قطعات برج خنک کننده فایبرگلاس بین 2 تا 5 سال بوده و عمر مفید قطعات خارجی (بدنه) بین 5 تا 10 سال می باشد. البته لازم به ذکر است که مهمترین عامل تعیین کننده در عمر مفید قطعات برج خنک کننده نوع متریال و کیفیت تولیدی آن قطعه می باشد. به عنوان مثال در تولید قطعات فایبرگلاس برج خنک کن اگر از رزین با کیفیت و مرغوب استفاده نماییم کالای تولیدی عمر مفید به مراتب بیشتری خواهد داشت. استفاده از رزین های نامرغوب و مقرون به صرفه امروزه به دلیل شرایط بد اقتصادی نیز در دستور کار تولیدکنندگان قرار گرفته است. این موضوع سبب کاهش کیفیت قطعات تولیدی و خدمات پس از فروش سازندگان کولینگ تاور گردیده است. بکارگیری قطعات با کیفیت سبب افزایش میزان کیفیت قطعات تولیدی و در نتیجه موجب افزایش عمر این اجزا می شود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By canseo.ir Powered by Bayan