sitemap.xml

مقالات آموزشی و خواندنی از دنیای تکنولوژی، زیبایی و بهداشت، سلامت و....

چند راه‌حل جذاب برای تقویت روانخوانی کلاس اول

  • ۱۰:۰۳

روانخوانی کلاس اول از جمله مواردی است که ذهن پدر و مادرها و معلم‌ها را به خود مشغول می‌کند. زیرا کلاس اولی‌ها به تازگی خواندن را یاد گرفته‌‌اند و ممکن است برای روخوانی کلاس اول مسائلی داشته باشند.

انتشارات دبستانک چند توصیه و چند نمونه متن مناسب برای تقویت روانخوانی کلاس اول به شما پیشنهاد می‌کند.

عجله نکنید!

اول از همه باید توصیه کنیم که صبور باشید و مدام در پی این نباشید که فرزندتان به سرعت روانخوانی خوبی پیدا کند.

کودک کلاس اولی هرچه بیشتر بخواند و بخواند، روانخوانی‌اش بهتر می‌شود و این موضوع نیاز به زمان و صبوری دارد.

علاقه‌مندی کودک شما چیست؟

اگر بخواهیم کاری کنیم کودک بیشتر بخواند پس باید متن‌های جذابی در اختیار او قرار دهید تا جذبه و کشش لازم را برای او داشته باشد. پس باید در انتخاب متن‌های مناسب و جذاب دقت کنیم.

آیا می‌دانید فرزندتان به چه موضوعاتی علاقه دارد؟ چه چیزهایی را دوست دارد؟ حتما می‌دانید. کمی در این باره فکر کنید. اگر شما بتوانید کتاب‌ها و متن‌‌ها را با موضوعاتی انتخاب کنید که موردعلاقه فرزندتان باشد و البته مناسب کلاس اولی‌ها باشد، خیلی مهم و اثرگذار خواهد بود.

مثلا ممکن است فرزند شما به فوتبال علاقه زیادی داشته باشد. حداقل یکی از متن‌های داستانی در کتاب سواد خواندن اول انتشارات دبستانک به یک موضوع فوتبالی اختصاص دارد.

یا ممکن است فرزند شما طبیعت را خیلی دوست داشته باشد. در این صورت حتما متن‌های کتاب گردشگری اول دبستان انتشارات دبستانک او را جذب خواهد کرد.

یا این‌که ممکن است به داستان‌های حماسی و اسطوره‌ای علاقه مند باشد. در این صورت حتما کتاب‌های شاهنامه برای کودکان مخصوص کلاس اول که انتشارات دبستانک چاپ کرده است را دوست خواهد داشت.

مدام غلط‌‌ گیری نکنید!

وقتی کودک دارد متنی را می‌خواند مدام به او نگویید «اشتباه خواندی»، «درستش این است». اجازه دهید راحت باشد و بخواند. شما قرار نیست مدام خواندن او را تصحیح کنید یا کمکش کنید سریع‌تر بخواند. فقط باید صبوری کنید و بگذارید هر طور دوست دارد بخواند. وقتی شما اشتباهات فرزندتان را حین خواندن به او گوشزد می‌کنید، او از خواندن دلزده می‌شود.

چند نمونه متن روانخوانی کلاس اول

بخشی از یک متن از کتاب سواد خواندن اول دبستان را در ادامه می‌خوانیم. برای خرید این کتاب می‌توانید به سایت دبستانک dabes.ir مراجعه کنید. ارسال پستی کتاب‌های دبستانک به همه جای ایران رایگان است، حتی اگر یک کتاب بخرید.

حَمید گُفت: یِک جُمله‌ با «تِمساح» بِساز.

حُسِین گُفت: هیچ تِمساحی دَر وانِ حَمّامِ ما زِندِگی نِمی‌کُنَد!

حَمید: راست می‌گی؟! حالا با «راحَت» یِک جُمله بِساز.

حُسِین: زِندِگی دَر وانِ حَمّام بَرای تِمساح راحَت نیست!

حَمید: بِه جُز این‌جور نِمی‌تَوانی جُمله بِگویی؟ یِک جُمله با «حَرف» بِگو که فَرق داشته باشَد.

حُسِین: کاش حَتّی یِک تِمساحِ پُرحَرف دَر وانِ حَمّام باشَد!

حَمید: مَگه مَن نَگُفتَم فَرق داشته باشَد؟

حُسِین: فَرق دارَد. تِمساحَش پُرحَرف اَست!

این متن بخشی از داستان تمساح سمج است که برای درس نوزدهم فارسی اول دبستان نگاشته شده است. ادامه‌ی آن را می‌توانید در کتاب سواد خواندن اول دبستان بخوانید.

متن بعدی مربوط به کتاب گردشگری اول دبستان است. این متن بخشی از متن چهاردهم این کتاب است که برای درس چهاردهم فارسی اول دبستان نگارش شده است. عنوان این متن کوه‌های ایران نام دارد.

ما در ایران کوه‌های خِیلی بُلَند داریم. این کوه‌ها بَرای کوه‌پِیمایی و کوه‌نَوَردی خِیلی مُناسِب‌ هَستَند. دَر کِشوَرِ ما کوه‌نَوَردی وَرزِشی دوست‌داشتَنی اَست. مَردُمِ بِسیاری این وَرزِش را دوست دارَند.

اَگَر دَر کوهِستان با بَرف و یَخ و سَنگ‌نَوَردی دَرگیر شَویم به وَرزِشِ ما کوه‌نَوَردی گُفته می‌شَوَد، اَگَر با این‌ها دَرگیر نَشَویم می‌گوییم کوه‌پِیمایی کَرده‌ایم.

در ادامه بخشی از داستان یازدهم از کتاب فلسفیدن اول دبستان را می‌خوانیم که برای روانخوانی کلاس اولی‌ها بسیار مفید است.

سوسَن اِمروز شاد شُد.او نِشانه‌ی «ف» را  سه روزِ پیش یاد گِرِفته بود .

اِمروز نیز نِشانه‌ی «خ» را یاد گِرِفت و تَوانِست اِسمِ مادَرَش را بِنِویسَد.

دَر بَرگَشتَن اَز مَدرِسه، با کُمَکِ پِدَرَش، اَز کِتاب‌فُروشی یِک کِتابِ تاریخی دَرباره‌ی خُراسان خَرید. مادَرَش سَبزِواری اَست و تاریخ را بِسیار دوست دارَد.

 

ارسال پستی رایگان به همه جای ایران

خرید کتاب کودک از انتشارات دبستانک بسیار راحت است. نکته مهم این است که بدون پرداخت هزینه اضافی بابت ارسال می‌توانید فقط هزینه کتاب را در سایت dabes.ir پرداخت کنید و کتاب موردنظرتان را خریداری کنید.

انتشارات دبستانک 10 کتاب عالی برای تقویت روان خوانی کلاس اول دارد که در سایت دبستانک قابل مشاهده هستند. ارسال پستی کتاب‌های دبستانک به همه جای ایران رایگان است حتی اگر یک کتاب بخرید.

 

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By canseo.ir Powered by Bayan